Σάββατο, 15 Ιανουαρίου 2011

Μπλακ άουτ στο ΕΣΥ

Χιλιάδες πολίτες που εξυπηρετούνταν στον ιδιωτικό τομέα απευθύνονται πλέον στα δημόσια νοσοκομεία για κλινικές ή εργαστηριακές εξετάσεις. Στον «Ευαγγελισμό» οι εισαγωγές ξεπέρασαν πέρυσι τις 52.000, ενώ το 2008 ήταν 45.000

Ελλείψεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, ξεπερασμένος τεχνολογικά εξοπλισμός και περιορισμένοι χώροι, αυξάνουν θεαματικά τον χρόνο αναμονής. Οι ασθενείς που χρειάζονται εξέταση σε πρωινό ιατρείο του ΕΣΥ πρέπει να περιμένουν έως και δέκα μήνες! Ακόμη και ασθενείς με καρκίνο υποβάλλονται στο μαρτύριο της αναμονής, γεγονός που αναγκάζει ήδη το υπουργείο Υγείας να αναζητά, όπως δηλώνει στο «Εθνος» ο Ανδρέας Λοβέρδος νέους τρόπους οργάνωσης των ραντεβού.

«Μελέτες δείχνουν ότι το 50% έως 70% των ασθενών που καταλήγουν στα επείγοντα των νοσοκομείων είναι περιστατικά των τακτικών εξωτερικών ιατρείων», εξηγεί στο «Εθνος» ο καθηγητής Διοίκησης Υπηρεσιών Υγείας της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας (ΕΣΔΥ) Νίκος Μανιαδάκης.
Η κατάσταση δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο, από τον οποίο δύσκολα μπορεί να βγει το ΕΣΥ. Η ηγεσία του υπουργείου Υγείας αναζητεί τρόπο να διαχειριστεί τη ραγδαία αύξηση στην κίνηση των εξωτερικών ιατρείων, η οποία φαίνεται να είναι ανεξέλεγκτη.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας νοσοκομειακών γιατρών (ΟΕΝΓΕ) Δημήτρης Βαρνάβας εκτιμά ότι η κίνηση στα δημόσια νοσοκομεία έχει αυξηθεί πολύ πάνω από 30%. Ενδεικτική είναι η περίπτωση του νοσοκομείου «Ευαγγελισμός», στο οποίο οι εισαγωγές ξεπέρασαν πέρυσι τις 52.000, ενώ το 2008 ήταν 45.000. Η κατάσταση είναι δύσκολα αντιμετωπίσιμη και οι αριθμοί ξεπερνούν κάθε προγραμματισμό. Στα εξωτερικά ιατρεία του νοσοκομείου «Αλεξάνδρα» εξετάζονται ?σε ετήσια βάση? πάνω από 100.000 ασθενείς, όσος είναι και ο πληθυσμός του Βόλου!
Λοβέρδος στο «ΕΘΝΟΣ»
Νέο σύστημα για υποδοχή ασθενών
Σε αναβάθμιση του συστήματος των τηλεφωνικών ραντεβού στα δημόσια νοσοκομεία προσανατολίζεται η ηγεσία του υπουργείου Υγείας. Μιλώντας στο «Εθνος», ο κ. Ανδρέας Λοβέρδος ανέφερε ότι αναζητούνται τρόποι συνεργασίας με διαχειριστές ειδικού συστήματος (call center) και τη διαμόρφωση καλύτερου και πιο φιλικού πλαισίου υποδοχής των ασθενών.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΟΕΝΓΕ, Δημήτρης Βαρνάβας, εκτιμά ότι οι λίστες αναμονής θα μεγαλώνουν όσο καθυστερούν οι προσλήψεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού και όσο αυξάνεται η προσέλευση πολιτών στα νοσοκομεία.
Μείωση τζίρου 8,5%
Δοκιμασία για μικρές και μεσαίου μεγέθους κλινικές
Μείωση 8,5% στον τζίρο των ιδιωτικών νοσοκομείων και αύξηση έως 30% στην κίνηση στο ΕΣΥ καταγράφονται και στις οικονομικές αναλύσεις.
Σε μελέτη της Hellastat επισημαίνεται ότι -κατά το α' εξάμηνο του 2010- η κίνηση στα δημόσια νοσοκομεία αυξήθηκε σημαντικά. Το εν λόγω διάστημα υπήρξε σημαντική μείωση της νοσηλευτικής κίνησης στις ιδιωτικές μονάδες και προτίμηση των ασθενών για το ΕΣΥ.
Οι οικονομικοί αναλυτές τονίζουν ότι οι ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας έχουν επηρεαστεί δυσμενώς από το αρνητικό οικονομικό περιβάλλον. Το συγκεκριμένο κλίμα εκτιμάται ότι θα επικρατήσει και το επόμενο διάστημα. Πολλές ιδιωτικές μονάδες -σημειώνουν- έχουν προβλήματα ρευστότητας, καθώς η είσπραξη των πληρωμών από τα δημόσια ταμεία καθυστερεί λόγω των διογκούμενων ελλειμμάτων.
Το μειονέκτημα αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στις κλινικές μεσαίου και μικρού μεγέθους, που είναι περισσότερο εκτεθειμένες στον δημόσιο τομέα. Οι κλινικές μικρότερου μεγέθους, μην έχοντας τη δυνατότητα να εκσυγχρονιστούν, λειτουργούν με απαξιωμένο εξοπλισμό και υστερούν σε ανταγωνιστικότητα, αποτελώντας πιθανούς στόχους εξαγορών.
Ο ιδιωτικός τομέας δοκιμάζεται οικονομικά, καθώς τα προηγούμενα χρόνια είχε αναπτύξει επενδυτικά προγράμματα με σημαντικά δανειακά κεφάλαια, κυρίως μακροπρόθεσμα, γεγονός που αύξησε το χρηματοοικονομικό κόστος και τις ταμειακές ανάγκες εξυπηρέτησης του χρέους.
Για να αντεπεξέλθουν στην οικονομική πίεση, μεγάλα ιδιωτικά νοσηλευτικά ιδρύματα και μαιευτήρια προχώρησαν σε νέα (μειωμένη) τιμολογιακή πολιτική, εκπτώσεις και προσφορές.
Οι παθογένειες του συστήματος
Στα επείγοντα όταν δεν εξετάζονται στα εξωτερικά
Στο εξωτερικό την ευθύνη τήρησης της λίστας αναμονής στο νοσοκομείο έχει το «γραφείο κίνησης ασθενών». Στελεχώνεται με εξειδικευμένους επαγγελματίες, οι οποίοι συνεπικουρούνται από ιατρικές επιτροπές
Καταστροφικές για ανθρώπους και συστήματα είναι οι λίστες αναμονής στα νοσοκομεία.
Ο καθηγητής Διοίκησης Υπηρεσιών Υγείας της ΕΣΔΥ, κ. Νίκος Μανιαδάκης, εξηγεί ότι υπάρχουν δύο ειδών αναμονές στο ΕΣΥ: Από τη μία είναι οι λίστες στα εξωτερικά ιατρεία, οι οποίες στρέφουν τον πολίτη στα επείγοντα των νοσοκομείων. Από την άλλη, είναι οι λίστες αναμονής για επεμβατικές πράξεις μέσα στο νοσοκομείο, οι οποίες οδηγούν στο «φακελάκι».
Στην περίπτωση της αναμονής στα εξωτερικά ιατρεία -σημειώνει- οι ασθενείς πηγαίνουν στην εφημερία του, την οποία και «μπλοκάρουν». Το φαινόμενο είναι απόρροια του γεγονότος ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει σωστά οργανωμένη πρωτοβάθμια φροντίδα Υγείας. Στα επείγοντα των νοσοκομείων πρέπει να καταλήγουν ασθενείς που έχουν παραπεμπτικό από γιατρό και όχι ελαφρά περιστατικά, τα οποία όφειλαν να έχουν αντιμετωπιστεί στα τακτικά εξωτερικά ή σε μονάδα πρωτοβάθμιας φροντίδας.
ΧειρουργείαΔιαφορετικού τύπου προβλήματα προκαλούν οι «εσωτερικές» λίστες αναμονής. Σύμφωνα με τον καθηγητή, πρόκειται για αναμονή ασθενών που νοσηλεύονται ήδη και οι οποίοι πρέπει να υποβληθούν σε παρεμβατικές πράξεις, όπως οι χειρουργικές επεμβάσεις, οι λαπαροσκοπικές επεμβάσεις και η αγγειοπλαστική.
Η αναμονή αυτή -αναφέρει- υποχρεώνει τον ασθενή να βάλει το χέρι στην τσέπη του, προκειμένου να αποκτήσει την πρόσβαση στην υπηρεσία που χρειάζεται.
Το πρόβλημα αυτό θα μπορούσε να λυθεί εύκολα, αν γινόταν στην Ελλάδα ό,τι γίνεται και στις υπόλοιπες χώρες του κόσμου.
Στη χώρα μας, η λίστα αναμονής της κλινικής ή του τμήματος τηρείται από τον γιατρό της κλινικής, ο οποίος αποφασίζει ποιος και με ποια σειρά θα χειρουργηθεί και ποιος όχι. Σε άλλες χώρες, την ευθύνη τήρησης της λίστας αναμονής έχει αυτό που στην Ελλάδα αποκαλούμε «γραφείο κίνησης ασθενών».
Το γραφείο αυτό στελεχώνεται με εξειδικευμένους επαγγελματίες, οι οποίοι συνεπικουρούνται από ιατρικές επιτροπές. Οι υπηρεσίες αυτές αποφασίζουν για την πρόσβαση των ασθενών στις υπηρεσίες υγείας, με βάση την ανάγκη των πασχόντων, τον χρόνο προσέλευσης και την ανάγκη να χειρουργηθούν. Το σύστημα, δηλαδή, βασίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια, με βασικότερο την ανάγκη του ασθενούς.
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία έρευνας που διενήργησε το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου για την παραοικονομία στην Υγεία. Η έρευνα κατέδειξε ότι ένας στους τέσσερις ασθενείς που πήγε σε δημόσιο νοσοκομείο χρειάστηκε να πληρώσει επιπλέον χρήματα.
Το 80% απάντησαν ότι έβαλαν το χέρι στην τσέπη, για να αποκτήσουν πρόσβαση και να μειώσουν τον χρόνο αναμονής και το 20% για να έχουν καλύτερη αντιμετώπιση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου