Τρίτη 11 Ιανουαρίου 2011

Το πλαίσιο του νέου λυκείου

Αλλαγές στη σχολική εκπαίδευση μελετά η κυβέρνηση, οι οποίες θα ισχύσουν για όλα τα σχολεία της χώρας, σταδιακά από το Σεπτέμβριο.




Από τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η σταδιακή εφαρμογή των αλλαγών που σχεδιάζονται από το Υπουργείο Παιδείας. Στο λύκειο δεν θα υπάρξει πιλοτική περίοδος με την άμεση μείωση στα 8 μαθήματα από τα 14 που είναι σήμερα. Αντιθέτως, στα δημοτικά και τα γυμνάσια οι αλλαγές θα εφαρμοστούν πιλοτικά.

Από ό,τι φαίνεται το Υπουργείο προσανατολίζεται στην αντικατάσταση των πέντε επιστημονικών πεδίων που υπάρχουν σήμερα από δύο τύπους γενικών λυκείων: το πρακτικό (θετικές επιστήμες) και θεωρητικό (κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες).

Τέλος του 45λεπτου μαθήματος στα σχολεία και διδασκαλία που θα διαφοροποιείται ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή: Αυτά είναι τα δύο χαρακτηριστικά στοιχεία των νέων ωρολόγιων προγραμμάτων που θα εφαρμοστούν πιλοτικά σε δημοτικά και γυμνάσια από τη νέα χρονιά.
Παράλληλα, έχουν οριστεί οκτώ νέες «ομάδες» μαθημάτων βάσει των οποίων θα «στηθεί» το πρόγραμμα των σχολείων. Έντεκα ομάδες εκπαιδευτικών μελετούν τις αλλαγές για τα δημοτικά και τα γυμνάσια της χώρας, οι οποίες θα συνδυαστούν με προγράμματα επιμόρφωσης-«μαμούθ» για 150.000 εκπαιδευτικούς ως το 2013. Οι αλλαγές που προωθούνται στα γυμνάσια και στα λύκεια της χώρας αφορούν:

-Οκτώ νέα επιστημονικά πεδία που θα «περιέχουν» τα αντίστοιχα μαθήματα που διδάσκονται στα σχολεία. Νέα «είσοδος» στον διδακτικό χρόνο: η ενότητα που θα αφορά τη Σχολική και Κοινωνική Ζωή με δραστηριότητες που θα γίνονται από τους μαθητές στα σχολεία ώστε να αναπτύσσουν τις ικανότητες επικοινωνίας.

-Νέα μορφή αξιολόγησης των μαθητών και κατάταξή τους σε τέσσερα ή πέντε επίπεδα βάσει των επιδόσεών τους σε μαθήματα αλλά και στις εργασίες που θα γίνονται στην τάξη. Παράλληλα θα δίνεται η δυνατότητα αυτοαξιολόγησής τους, ενώ θα συγκεντρώνουν δραστηριότητες και εργασίες τους σε προσωπικούς φακέλους που θα τηρούνται στα σχολεία.

-«Διαφοροποιημένη παιδαγωγική». Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά που χρειάζονται διαφορετικές «ταχύτητες» δεν θα εξαναγκάζονται σε ένα κοινό εκπαιδευτικό μοντέλο για όλα τα σχολεία.

Όλες οι αλλαγές θα προωθηθούν αφού προηγηθεί δημόσια διαβούλευση, ενώ το υπουργείο βρίσκεται ήδη σε επικοινωνία με ειδικούς από τη Φινλανδία, την Αμερική, τη Σκωτία, την Αυστραλία και την Κύπρο. Επίσης για το ολοήμερο πρόγραμμα των σχολείων προτείνεται:

-Για το δημοτικό έναρξη της σχολικής ημέρας στις 8.00 π.μ. και λήξη στις 3.00 μ.μ. με περίπου μία ώρα διάλειμμα για γεύμα και με μικρότερα διαλείμματα ενδιαμέσως των μαθημάτων. Για την Ε' και τη Στ' τάξη προτείνεται να λήγει η σχολική ημέρα στις 3.30 μ.μ.

-Για το γυμνάσιο έναρξη της σχολικής ημέρας στις 8.00 π.μ. και λήξη στις 4.00 μ.μ. με μισή ώρα για γεύμα, καθώς και διαλείμματα ενδιαμέσως των μαθημάτων.

-Πρόσθετες διδακτικές ώρες για ξένες γλώσσες (η διδασκαλία τους θα βασίζεται σε επιλογές και επίπεδα).

-Τουλάχιστον πέντε πρόσθετες ώρες την εβδομάδα για το διδακτικό πεδίο Σχολική και Κοινωνική Ζωή. Πρόκειται για ώρες που θα περιλαμβάνουν προσωπική μελέτη και ενίσχυση, εργασίες/projects που προτείνονται στο πλαίσιο των μαθησιακών-διδακτικών αντικειμένων και θέματα όπως το περιβάλλον, ο πολιτισμός και οι νέες τεχνολογίες, καθώς και οι όμιλοι.

-Θα οργανώνονται δίωρα ελεύθερης, συλλογικής, συνθετικής δραστηριότητας (ελεύθερο project) με πρωτεύοντα στόχο την ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας, δημιουργικότητας και ανάληψης πρωτοβουλιών από τους μαθητές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου